nn

Wednesday, February 22, 2012

BEST FRIEND FOREVER

Gambar gambar di bawah jelas menunjukkan betapa Humaira' tidak boleh duduk diam dan cepat bosan.





Friday, February 17, 2012



Dihasilkan 100% oleh Nur Iman sendiri sewaktu lawatan kami ke Petrosains baru baru ini. Tinggal saya masukkan alamat email sahaja. Good job kakak!


*errr...tidak sepatutnya terlalu senyum begitu jika sedang dikejar seekor dinosaur...


Rutin sejak tahun baru ini bermula seawal pagi, dari menyediakan bento, mengemas rumah, menggosok baju dan sebagainya, selepas itu sempat curi curi tidur sekejap sebelum Iman bersiap ke sekolah pada waktu tengahari. Oh ya..sleeping beauty, sebab, kalau tidak tidur sekejap, mata membengkak, kelabu, pening kepala dan sebagainya...ahh...mengada!!


Tapi sejak dua tiga menjak ini rutin sudah berubah hanya kerana Stairway To Heaven tiba tiba ditayangkan balik di NTV7 tiap tiap jam 12 hingga 1 tengahari. Arghhhhh, why so suddenly???!! Sudahlah hampir separuh episod. Berusaha minta tolong suami dan kadang kadang minta tolong adik yang balik bercuti itu ambil alih tugas menghantar Iman ke sekolah.Padahal sudah khatam drama itu tidak lama dahulu. Ya, saya tahu saya kejam hanya kerana sebuah drama Korea..Walaubagaimanapun, saya bukanlah pencinta Korea, jauh sekali k-pop. Tidak tahu apa keistimewaan drama ini, sama2 hebat dengan Winter Sonata yang banyak nostalgia itu sampai sanggup beli koleksi dvd! Asyik melihat hero dan heroin Korea yang hensem dan cantik2 itu mungkin. Syukurlah saya tidak minat k-pop yang sangat 'plastik' itu...tanda saya masih punya citarasa..maksud saya, citarasa sesuai usia. *wink

Thursday, February 16, 2012

BERCAKAP TENTANG HUMAIRA', SAMPAI BILA PUN TIDAK HABIS...

Beberapa hari lepas, suami pergi memancing udang di Kuala Selangor. Dalam banyak2 hasil tangkapan, ada seekor sahaja udang kecil yang masih hidup.. Awalnya Humaira' agak geli dengan udang hidup tu dan berusaha pergi ambil colour pencil warna hitam sambil cakap "mama, saya nak bunuh udang, saya nak bunuh udang..." sebab dia geli sangat ..agak marah sebab dia sebut perkataan begitu, tak pasti belajar dari mana, Spongebob atau Catdog mungkin (ok bagus, sekarang cuba salahkan Spongebob padahal diri sendiri yang terhegeh hegeh mahu tonton setiap episod) 


Selang beberapa minit, Humaira' tiba-tiba bercadang mahu jadikan 'binatang peliharaan' pula.berusaha pergi ambil bekas bento kakak dan letak udang dalam air. Seronok lihat humaira' asyik sgt dengan udang tersebut, sesekali saya mengusik cakap, "mama nak goreng udang tu, haha..." Humaira menangis  sebab sudah terlalu sayang dgn udang tersebut, lepas tu terus menonton tv sama2 dengan udang, makan malam bersama,melukis bersama dan minta izin mahu tidur dengan udang,sebab takut sangat saya curi curi ambil udang dan goreng. sebelum tidur, tiba-tiba saja rasa mahu mengusik lagi, saya cakap "adik dah tidur nanti, mama nak goreng udang tu.." sekali lagi dia menjerit jerit , lepas tu senyap senyap pergi dapur menjenguk udang dan berpesan supaya "jangan tutup lampu, nanti udang takut" elehhh...ingat udang tu penakut macam dia.. lepas saja humaira dah tidur, pergi ke dapur dan tiba tiba saya perasan ketiadaan udang tersebut, jenuh mencari satu rumah sebab tahu sangat tabiat humaira suka sorokkan barang ,lepas tu lupa letak dimana. Finally, jumpa udang tu, Humaira sorokkan dalam fridge, takut sangat dengan ugutan saya, mujurlah udang masih bertahan dan masih hidup..


Esoknya, udang tu pun mati akibat ketiadaan oksigen, Humaira' sangat sedih.. asyik merungut2 "udang dah mati udang dah mati.." Kesian , sebab memang dia berhasrat sangat mahu binatang peliharaan. Petang itu, sewaktu menonton tv, Humaira hilang dan saya perasan bunyi bising bising di dapur,pergi menjenguk dan ternampak Humaira ambil udang tadi dan berusaha letak dalam air balik sambil cakap" Mama, adik nak bagi udang bangun balik.." ok..nak tergelak tahu tak! 


* Pernah dulu , Humaira' terserempak dengan lembu kemudian menarik tangan saya sambil cakap "mama, saya nak naik lembu sekejap" dah cakap tak boleh, dia tanya lagi "boleh bawa balik?" "kenapa tak boleh naik?" "mama dia mana?" "lembu, awak makan apa tu?" ok, saya pun jakun tahu tak..tak pernah tengok lembu sedekat itu...haha.. dan ya..sudah banyak kali saya menggagalkan cubaan Humaira' untuk bawa balik kucing ke rumah...malah,bukan sahaja kucing, anjing pun dia nak bawa balik, bila dah terangkan, anjing tak boleh pegang dengan sengaja dan sebagainya bla bla bla, Humaira' boleh cakap "takpe, saya ambil tali pinggang babah, ikat cekik dekat anjing,bawak balik dengan tali, saya tak pegang pun, betullll.." adoiiiiii...bercakap dengan Humaira' sampai bila pun tak habis.



Wednesday, February 15, 2012

Sunday, February 12, 2012

MIS TRES HERMANAS




eh tak tak, sebenarnya kami adalah tiga beranak.....  :P

Sunday, February 5, 2012

SUARA HATI SEORANG ANAK

1. Cintailah aku sepenuh hatimu.
2. Aku ingin jadi diri sendiri, maka hargailah aku.
3. Cubalah mengerti aku dan cara belajarku.
4. Jangan marahi aku di hadapan orang ramai.
5. Jangan bandingkan aku dengan kakak,abang dan adikku.
6. Ayah-ibu, jangan lupa, aku adalah fotocopimu.
7. Semakin hari umurku bertambah, maka jangan anggap aku berterusan anak kecil.
8. Biarkan aku mencuba, beritahu saja bila aku salah.
9. Jangan membuatku bingung, maka tegaslah padaku.
10. Jangan suka mengungkit kesalahan-kesalahanku.
11. Aku adalah ladang pahala bagimu.


Thursday, February 2, 2012

KAKAK DUA DUA ( ii )


gambar : saya dan kakak saya masing masing berusia 2 dan 3 tahun



Baiklah, mengaku sekarang, saya pernah obes suatu ketika dahulu... selalu berharap supaya Humaira' dapat mencapai berat badan sama dalam usia2 seperti ini supaya lebih sedap dipeluk dan dicubit...tapi tak mengapalah, lupakan saja, takut terlanjur sampai dewasa, syukurlah saya obes setakat usia 6 tahun sahaja.

percaya atau tidak, abah sayalah yang paling banyak memegang peranan sebagai 'penata gaya' kami dua beradik . beliaulah yang selalu memilih baju, menyikat rambut, menggunting rambut  dan sehingga mencapai usia 13 tahun baru abah ajar saya supaya perempuan-kena-pergi-gunting-rambut-dekat-salun-bukan-suruh-abah-dia-gunting-mengada! tapi, tetap emaklah yang teratas! *wink

- eh..ada 'entiti' dalam gambar sebab terambil gambar dalam gambar...abaikan.

MY NUFFNANG